bewindvoeringVoor wieTarieven bewindvoeringContact Appèl bewindvoering






info @ appelbewind.nl

postbus 56828
1040 AV Amsterdam
020-7600366

telefonisch spreekuur:
maandag, dinsdag,
donderdag en vrijdag
van 10:00 tot 12:00 uur

 


Algemene voorwaarden

Artikel 1: Begripsbepaling

  • 1.1 Onder opdrachtnemer wordt verstaan: Appèl Bewindvoering, gevestigd te Amsterdam en daar kantoorhoudende, Postbus 56828 11040 AV  te Amsterdam.
  • 1.2 Onder cliënt wordt verstaan: iedere persoon, die door de rechtbank onder beschermingsbewind is gesteld waarbij Appèl Bewindvoering is benoemd tot bewindvoerder.
  • Artikel 2: Algemeen

  • 2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen de opdrachtnemer en cliënt, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  • 2.2 Opdrachtnemer is (aspirant) lid van de NBPB Nederlandse Beroepsvereniging voor Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders. De gedrag- en beroepsregels van de NBPB, voor zover van toepassing, maken deel uit van de algemene voorwaarden. De cliënt verklaart de daaruit voortvloeiende verplichtingen voor de opdrachtnemer steeds volledig te zullen respecteren.
  • 2.3 Met betrekking tot alle geschillen die ontstaan ter zake van overeenkomsten waarop de onderhavige voorwaarden van toepassing zijn is er een klachtenreglement ter beschikking. Het klachtenreglement wordt achtergelaten tijdens het intakegesprek en is ook gepubliceerd op de website: www.appelbewind.nl
  • 2.4 Op deze algemene voorwaarden en alle overeenkomsten van de opdrachtnemer is Nederlands recht van toepassing. Het beschermingsbewind wordt uitgevoerd conform de wettelijke bepalingen zoals vermeld in BW 1:431
  • Artikel 3 : Gegevensverstrekking en geheimhoudingsverplichting

  • 3.1 Bij de aanvang van de werkzaamheden heeft de opdrachtgever alle benodigde informatie en documenten aan de bewindvoerder overhandigd die voor de dienstverlening noodzakelijk zijn.
  • 3.2 De opdrachtnemer is in het kader van de uitvoering van zijn werkzaamheden voor cliënt steeds bevoegd tot het uitwisselen van alle persoonlijke en relevante informatie/gegevens van cliënt die betrekking hebben op de werkzaamheden voor cliënt.
  • 3.3 Gegevens van de cliënt zullen worden opgenomen in een geautomatiseerd systeem van opdrachtnemer. In het gegevens bestand van de opdrachtnemer worden gegevens opgenomen die noodzakelijk zijn voor de (financiële) handelingen van de door de cliënt met de opdrachtgever aangegane overeenkomsten.
  • 3.4 Opdrachtnemer verplicht zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van een tussen hen gesloten overeenkomst of uit andere bron heeft verkregen en waarvan zij weet, dan wel redelijkerwijs behoort te weten dat deze vertrouwelijk van aard is, tenzij een wettelijke verplichting tot bekendmaking geldt. 
  • 3.5 De opdrachtnemer respecteert privacy en draagt er zorg voor dat persoonlijke- of bedrijfsinformatie vertrouwelijk wordt behandeld. Onbevoegden krijgen geen inzicht in deze gegevens. De opdrachtnemer verstrekt uit deze registratie slechts gegevens aan derden indien zulks in het belang van de opdrachtgever is of uit de aard van de bewindvoering voortvloeit. 
  • Artikel 4 : Werkzaamheden die door opdrachtnemer voor cliënt worden verricht

  • 4.1 De werkzaamheden die de opdrachtnemer verricht in het kader van beschermingsbewind zijn overeenkomstig de werkzaamheden zoals vermeld in het Burgerlijk wetboek inzake curatele, beschermingsbewind en mentorschap. Daarnaast zijn de richtlijnen van het LOVCK van toepassing.  Deze werkzaamheden bestaan o.a. uit: - Inventariseren van inkomsten, uitgaven, vermogen en eventuele schulden - Uitbrengen boedelverslag t.b.v. de rechtbank - Opstellen van een overzicht van inkomsten en uitgaven (budgetplan) -       Informatie inwinnen bij diverse relevante instanties - Wijzigen van relevante gegevens bij dezelfde instanties - Openen van een beheer- en leefgeldrekening op naam van cliënt - Aanvragen relevante toeslagen om het inkomen van de cliënt te optimaliseren - Aanvragen kwijtschelding lokale belastingen - Verzorgen van de jaarlijkse belastingaangifte -  Aanvragen bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering indien van toepassing  - Doorbetalen van de vaste lasten zoals opgesteld in het budgetplan - Als doorbetaling niet lukt hierover contact opnemen met de cliënt - Het uitvoeren van administratieve taken die voortvloeien uit het budgetbeheer - Postverwerking - Informeren en adviseren bij juridische zaken - Afleggen jaarlijkse rekening en verantwoording aan de rechtbank.
  • 4.2 De opdrachtnemer legt ieder jaar op een door het kantongerecht vastgesteld tijdstip rekening en verantwoording af aan de cliënt. De rekening en verantwoording wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de kantonrechter. Dit vindt tevens plaats aan het einde van het bewind.  Het boekjaar van de rekening en verantwoording loopt van 1 januari tot en met 31 december. 
  • 4.3 De schulden van cliënt worden bij aanvang van de overeenkomst door opdrachtnemer geïnventariseerd. De schuldeisers zullen door de opdrachtnemer schriftelijk op de hoogte worden gebracht van de onderbewindstelling. Er worden door de opdrachtnemer niet standaard werkzaamheden verricht met betrekking tot een problematische schuldensituatie. Mochten er schulden zijn die in aanmerking komen voor schuldsanering/schuldhulpverlening en/of WSNP dan zal opdrachtnemer doorverwijzen naar een desbetreffende hulpverleningsinstantie.
  • 4.4  Als er werkzaamheden zijn die niet onder de standaard werkzaamheden behoren en/of gespecialiseerde kennis voor nodig is, dan kan opdrachtnemer een derde inschakelen.
  • Artikel 5 : Kosten

  • 5.1 De tarieven voor beschermingsbewind worden jaarlijks op voorspraak van de Minister van Justitie door het landelijk overleg voorzitter civiele en kantonsectoren (LOVCK) vastgesteld. De kantonrechter bepaalt het van toepassing zijnde tarief. Voor de kosten voor beschermingsbewind kan bijzondere bijstand worden aangevraagd. Indien het inkomen rond het bijstandsniveau ligt kan de cliënt een volledige of gedeeltelijke tegemoetkoming ontvangen van de gemeente. De opdrachtnemer verzorgt deze aanvraag voor opdrachtgever indien van toepassing.
  • 5.2 De kosten voor beschermingsbewind worden maandelijks rechtstreeks in rekening gebracht bij de cliënt en voldaan van de beheerrekening van cliënt door opdrachtnemer. Bij betaling op een andere wijze zoals hierboven omschreven moeten de kosten door cliënt zelf, binnen 14 dagen na factuurdatum, volgens de aangegeven wijze van de opdrachtnemer voldaan worden. Indien de kosten bij een derde, bijvoorbeeld gemeente (bijzondere bijstand) in rekening kunnen worden gebracht, zal dit gedaan worden door opdrachtnemer. 

  • Artikel 6 : Bankrekening(en)

  • 6.1 Na uitspraak van de onder bewindstelling (beschermingsbewind), zal opdrachtnemer zo spoedig mogelijk een bank(beheer)rekening openen.
  • 6.2 Op de beheerrekening zullen alle inkomsten en uitgaven van cliënt beheerd worden. Het leefgeld wordt periodiek overgemaakt op het al bestaande rekeningnummer van de cliënt of naar een nieuw bij ABN AMRO of ING te openen leefgeldrekening. De frequentie van uitbetaling wordt tussen opdrachtgever en opdrachtnemer bij aanvang van het beschermingsbewind cq. budgetbeheer afgesproken. 
  • 6.3 Opdrachtnemer werkt volgens de wettelijke bepalingen zoals deze gelden voor het openen en beheren van rekeningnummer(s).
  • 6.4  Beheerkosten (bankpasjes, provisie e.d.) van de rekeningnummer(s) komen voor rekening van cliënt. Deze kosten worden door opdrachtnemer rechtstreeks doorbelast naar cliënt en van de rekeningen van de cliënt voldaan.
  • Artikel 7 : Verplichtingen cliënt

  • 7.1 Cliënt geeft bij aanvang van het beschermingsbewind volledige openheid van zaken ten aanzien van alle inkomsten, alle uitgaven, alle schulden en alle lopende betalingsverplichtingen alsmede van zijn vermogen en het saldo van alle bank- en/of girorekeningen die op zijn naam zijn gesteld.
  • 7.2 Client is verplicht wijzigingen in zijn persoonlijke en/of financiële sfeer direct aan de opdrachtnemer mede te delen.
  • 7.3  Cliënt blijft zelf volledig verantwoordelijk voor zijn financiële verplichtingen aangaande inkomsten en uitgaven. De cliënt draagt er zorg voor dat de bewindvoerder steeds tijdig wordt geïnformeerd over de aard en de herkomst van zijn/haar inkomen. De cliënt dient zelf voor zijn/haar inkomen te zorgen, hetzij middels inkomen uit arbeid, inkomen uit vermogen of inkomen uit een uitkering. De cliënt overlegt vooraf met de opdrachtnemer alle wijzigingen die betrekking hebben op zijn dienstverband cq. uitkering.  
  • 7.4 De cliënt verplicht zich tegenover opdrachtnemer om geen (nieuwe) schulden en/of andere nieuwe verplichtingen aan te gaan dan nadat opdrachtnemer hierover vooraf schriftelijke instemming heeft verleend. Hieronder valt ook het laten ontstaan en/of in stand houden van een roodstand op een bankrekening(en) en/of girorekening(en). Onder financiële verplichtingen wordt bijvoorbeeld verstaan het afsluiten van telefoonabonnementen of andere contracten, het aangaan van leningen etc. 
  • 7.5 De opdrachtnemer stelt in samenspraak met de cliënt dan wel de hulpverlener een budgetplan op. De inkomsten en uitgaven van de cliënt vormen de basis voor het opstellen van het financieel plan.
  • 7.6 Bij opstellen van het budgetplan dienen de inkomsten en uitgaven van de cliënt met elkaar in evenwicht te zijn. Bij het opstellen van het financieel plan dient in ieder geval bij voorrang de betaling van de kosten van de opdrachtnemer, de vaste lasten en de noodzakelijke verzekeringen te worden gewaarborgd. Voor zover deze kosten een niet maandelijks karakter hebben, wordt door de opdrachtnemer hiervoor gereserveerd. Wijzigingen in het budgetplan kunnen door de opdrachtnemer worden aangebracht indien dit noodzakelijk is voor de continuïteit. Wijzigingen die te maken hebben met de periodieke aanpassingen van de vaste lasten en het inkomen worden door de opdrachtnemer doorgevoerd in het budgetplan.
  • 7.7 Indien opdrachtnemer en de cliënt geen overeenstemming kunnen bereiken over de inhoud van het financieel plan, bepaalt opdrachtnemer de inhoud van het plan.
  • 7.8 Cliënt zorgt  er voor dat alle correspondentie wekelijks per post wordt door gestuurd naar opdrachtnemer, zodat er een goed financieel beheer kan worden gevoerd. Opdrachtnemer verzoekt aan alle organisaties waar cliënt in financiële zin betrekkingen mee heeft, om alle correspondentie in de toekomst rechtstreeks aan opdrachtnemer te zenden.
  • 7.9  Cliënt dient altijd bereikbaar te zijn telefonisch, per mail of schriftelijk.
  • 7.10  Er zal door cliënt op welke manier dan ook geen: beledigingen, dreigingen of andere gelijksoortig gedrag naar opdrachtnemer en/of medewerk(st)er(s) worden geuit.
  • Artikel 8 : Aansprakelijkheid

  • 8.1  Indien er sprake is van een omstandigheid en/of een nalaten die leidt tot aansprakelijkheid van opdrachtnemer dan is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer steeds beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar(s) van opdrachtnemer wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de verzekeringsvoorwaarden op basis waarvan uitkering wordt gedaan.
  • 8.2   Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tekortkomingen en/of nalatigheid van derden, waar opdrachtnemer diensten/producten afneemt en/of naar heeft doorverwezen.
  • 8.3 Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld wanneer door het verzwijgen van relevante informatie door cliënt schade wordt geleden door cliënt. Ook is iedere aansprakelijkheid van opdrachtgever uitgesloten indien cliënt verplichtingen aangaat zonder medeweten en toestemming van opdrachtnemer.
  • Artikel 9 : Ontbinding, opschorting en opzegging van overeenkomst

  • 9.1  De opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang tegenover de cliënt op te schorten en/of te ontbinden indien: a) De cliënt komt te overlijden b) De cliënt, ondanks schriftelijke ingebrekestelling, blijft tekortschieten in de nakoming van één of meerdere van haar verplichtingen. c) De cliënt bij het sluiten van de overeenkomst of nadien haar verplichtingen zoals in deze algemene voorwaarden omschreven niet nakomt.
  • 9.2  De opdrachtnemer zal na beëindiging zorg dragen voor een normale afwikkeling van alle door de cliënt in behandeling gegeven zaken.
  • 9.3 Een  verzoek tot opheffing van het bewind of wijziging bewindvoerder kan worden ingediend bij de verantwoordelijke rechtbank. De rechter zal vervolgens beoordelen of er wordt overgegaan tot opheffing van het bewind dan wel een wijziging bewindvoerder.
  • Artikel 10.  Wijzigingen of aanvullingen van de voorwaarden

  • 10.1 Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om deze algemene voorwaarden te wijzigen. Cliënt zal op de hoogte gesteld worden van deze wijziging(en).
  • 10.2 Deze algemene voorwaarden treedt in werking op: 1-1-2014 en geldt tot wijziging of aanvulling van deze voorwaarden.
  • Artikel 11.  Veklaring opdrachtgever t.a.v. neveninkomsten
    De opdrachtnemer verklaart dat hij geen ander voordeel trekt uit zijn positie dan de beloning die hij voor zijn dienstverlening ontvangt, in het bijzonder:

  • a. dat hij geen giften van de opdrachtgever aanvaardt of voorafgaand aan de dienstverlening aanvaard;
  • b. dat hij geen goederen van de cliënt koopt;
  • c. dat hij geen voordeel trekt uit de uiterste wilsbeschikking die de cliënt gedurende de dienstverlening heeft gemaakt;
  • d. dat hij geen voordeel geniet van enige opdracht die hij aan een derde verstrekt in het kader van dienstverlening.
  • e.  De opdrachtnemer verklaart dat hij bij zijn taakvervulling uitgaat van de levensovertuiging, godsdienstige gezindheid en culturele achtergrond van de cliënt.
  • f.  De opdrachtnemer verklaart dat hij bij zijn taakvervulling, waar mogelijk, de zelfredzaamheid van de cliënt bevordert.
  • Artikel 12. Bereikbaarheid
    Opdrachtnemer is op de volgende manieren op werkdagen bereikbaar: Telefoon: 020 - 7600366 (Maandag, dinsdag donderdag en vrijdag van 11:00-13:00 uur) Buiten de telefonischespreekuren is er de mogelijkheid een boodschap in te spreken op het antwoordapparaat. Correspondentieadres; Postbus 56828, 1040 AV te Amsterdam E-mail: info@appelbewind.nl Dit e-mailadres wordt beschermd tegen spambots. JavaScript moet zijn geactiveerd om het te bekijken. Dit e-mailadres wordt beschermd tegen spambots. JavaScript moet zijn geactiveerd om het te bekijken. Website: www.appelbewind.nl

    Artikel 13. Klachtenregelement
    Indien er bezwaren en/of klachten zijn tegen opdrachtnemer en/of medewerk(st)er(s) dient in eerste instantie gehandeld te worden volgens de door de opdrachtnemer ter beschikking gestelde klachtenreglement.

    2013 All rights reserved; Appèl Bewindvoering Postbus 56828 1040 AV Amsterdam